tisdag 12 februari 2008

Lapinkulta är född!



Efter många funderingar hit och dit har vi till slut bestämt att börja med ännu en ras - finsk lapphund. Jag har varit sugen på rasen länge, men först nu stämmer det! Vi har beställt valp hos Majålkes kennel efter Ch Fihtolas Garviainen och Ch Majålkes Falli. Jag har alltid beundrat Ulrikas hundar, det är den typen jag vill ha och kommer att sträva efter. Grova, rejäla, stabbiga finnar - det finns alldeles för få sådana i Sverige men vi ska nog bidra till en hög kvalitet, precis som vi gör med de svenska lapphundarna. När jag tittar på finska lapphundsuppfödares hemsidor slår det mig vilka enorma möjligheter finska lapphundsuppfödare har motför vi svenska när det gäller avelsmaterial! Med tanke på att jag bara har 17 mil till Finland så...
Det slutgiltiga beslutet kom när vi såg vilken hund Ulrika skulle para Falli med, "Kaapu", har ni sett vilken grabb! Här på bilderna ser du tjejerna, vår Lapinkulta och Lira-Lynx. Vi vet inte vilken tjej som ska bli Pitebo ännu.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
Men vad har hänt,,,,,,,,,,, Oj vad kul med en ras till i din samling vovvar . Lycka till med den linna finnen.
Anki

Anonym sa...

lilla skall det stå ,,,hm stavfel
Anki

Anci sa...

Vet ju själv hur spännande det är med en ny ras, lycka till, en fågel hade viskat i mitt öra, men nu vet jag att det är sant också =).

Anonym sa...

Terve! Catrin nu måste du ju börja prata finska med hundarna ;-D

Anonym sa...

Äntligen blir man av med agrafferna *L*

Maria Niska