torsdag 21 augusti 2008

Älgjakt!

Kom just från skogspromenaden med Valle och Ullis. Ganska kvavt och fuktigt är det ute. Valle for iväg och efter en stund hörde jag "jag-har-något-här"-skallet. Ullis stack också iväg och började skälla hon också. Jag passade på att gå åt motsatt håll för att de skulle leta igen mig. Gömde mig bakom en stor sten. Skällandet förflyttade sig till vänster och fortsatte. Sedan hörde jag att det var något stort i närheten och kikade upp bakom stenen; där - tio meter bort lunkar mamma älg med sin årskalv. Hon verkade känna vittring av mig så hon kastade om och sprang åt ett annat håll. Hundarna hörde jag inte då, men de spårade henne någonstans längre bort. Valle fortsatte sedan en stund efter djuren innan han kom tillbaka. Då hade Ullis redan hittat mig och flåsade ohejdat av språngmarschen, Valle likaså. Valle är en hejare på att hitta vilt, han är även bäst av dem på att hitta mig när jag gömt mig. Ullis är mer mattebunden och vill ha koll vart jag är - jag kan ju bara försvinna ibland bakom ett träd :o)
Bira fick inte följa med idag för hon är väldigt halt på vänster framtass, vill inte ens stödja på benet. Det är själva tassen hon har ont i. Får se om det är bättre i morgon, annars får vi kolla upp det.

Inga kommentarer: