söndag 9 september 2007

Surfisk!

Jag brukar se till att jag inte äter mig för mätt - utom när jag äter surströmming. Denna gudagåva till mänskligheten. Däst och eländig sitter jag här och stönar, men det är det värt! Grannarna bjöd på delikatessen och som vanligt ska den avnjutas med mjölk. Ett par snapsar slank också ned, även om jag inte är särskilt förtjust i snaps, man kan alltid skölja ner också den med mjölk :o) Valle och Ullis fick inte följa med till festen, men i morgon har jag lovat dem en lång skogspromenad - det är de värda. God natt!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Surströmming! Måste berätta om förra veckans totala besvikelse gällande denna underbara rätt. Vi hade en burk filéer från förra året som vi skulle avnjuta tillsammans med en icke-invigd sörlänning i klassen. Potatis kokades, lök och tomat hackades, fram med tunnbröd, creme-fraiche mm. Burken öppnades- oj vad det luktade gott! Så till den totala bevikelsen- det fanns vit beläggning både i bruk och på fiskarna -äckligt! Vi vågade naturligtvis inte äta surströmmingen utan fick äta sill istället som just då känndes dötrist och smaklös. Men vi ska göra ett nytt försök snart, och då med en extra burk i beredskap ;o)

Catrin sa...

Nej, men så hemskt! Vilket antiklimax - först längta ihjäl sig efter den härliga smaken och sedan äta sill. Okej, sill är också gott, men, eh...

Anonym sa...

Surströmming är ju underbart, Linda-Mari får skaffa färska burkar från norr.

Maria N